Aku Sepasang Kasut

Contoh Karangan Bahasa Malaysia SK dan SJK ©/(T)4,5,6 UPSR
Karangan jenis Autobiografi
Tulis sebuah karangan yang bertajuk “ Aku Sepasang Kasut”.
Jawapan


Aku Sepasang Kasut


Aku dilahirkan di Malaysia.  Aku diberi nama “ North Star “.  Tubuhkku diperbuat daripada getah dan kain.  Reka bentuk badanku agak luar biasa, khas untuk menarik perhatian para remaja.

Aku dimasukkan ke dalam sebuah kotak dan dibalut dengan sehelai kertas putih.  Kemudian, aku dimasukkan ke dalam sebuah kotak yang lebih besar bersama-sama kawan-kawanku yang lain.  Aku seterusnya dibawa menaiki lori.

Lori itu telah menghantar kami ke sebuah pasar raya yang besar.  Pemandu lori itu lalu memindahkan aku dan kawan-kawanku yang lain ke bilik stor.

Selepas beberapa hari, aku dikeluarkan dan dipamerkan di atas sebuah rak kasut.  Sejurus kemudian, seorang remaja menghampiriku dan terus membelek-belek aku.  Setelah mencubai aku, dia pun membeli aku dengan harga RM 65.98.

Kumari merupakan nama tuan baru aku.  Dia akan memakaiku pada setiap petang sama ada untuk mengayuh basikal, bermain badminton, berjoging ataupun berjalan-jalan pada waktu petang.  Kawan-kawannya sering memuji akan kecantikan aku.

Aku bersyukur kerana mendapat tuan yang cermat dan pembersih.  Setiap kali selepas memakaiku, Kumari akan mencuci kakiku yang dilekati pasir.  Kemudian, dia akan menyusun aku di atas rak kasut bersama-sama dengan rakan-rakanku yang lain.  Sekiranya badanku kotor akibat terkena lumpur, dia akan mencuciku dengan berhati-hati agar badanku tidak sakit.  Selepas itu,  Kumari akan menjemur aku di bawah cahaya matahari agar badanku cepat kering.

Hari berganti hari dan bulan berganti bulan, getah pada tapak kakiku pun menjadi haus.  Pada suatu hari, tuanku tergelincir sewaktu berjalan dalam hujan lebat.  Sejak kejadian itu, tuanku tidak memakai aku lagi.  Akhirnya, dia telah membuang aku ke dalam tong sampah.  Tamatlah riwayat hidupku.


42 comments:

  1. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  2. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  3. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  4. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  5. super.This is help to me exam BAHASA MELAYU kertas 2 section c

    ReplyDelete
  6. This will help me in bahasa Melayu thank you

    ReplyDelete
  7. i like this...markah karangan saya yang saya mempelajari dari karangan ialah cun cun 25 markah....karangan ini amat terbaik..karangan ini mempunyai tanda baca yang betul,ejaan yang betul dan ayat dalam perenggan yang betul..bertuah orang yang dapat mengulang kaji dari karangan ini ...i give you 👍👍👍👍👍 five good and 🏅🏅🏅🏅🏅

    ReplyDelete
  8. patah tangan tulis karangan ni we

    ReplyDelete
  9. panjang nyeeeeee , ni karangan untuk tahun berapeee

    ReplyDelete
  10. Karangan yang cemerlang.INI untuk PT3. Karangan pendek

    ReplyDelete
  11. IT Help me di much laa Saya boleh merujuk karangan ini untukmembuat kerja sekolah TINGKATAN 1

    ReplyDelete
  12. it helped me learn new words,the storyline of it is very good also

    ReplyDelete
  13. Mantullllllll boleh la dapat karangan sepanjang cuti 1 minggu ni☺️

    ReplyDelete
  14. semua boleh doakan saya dapat 1 2 ataupun 3 dalam exam tak siapa doakan insyallah hidup dia akan diberkati oleh tuhan

    ReplyDelete