Karangan jenis Autobiografi : Aku sebuah Kereta

Contoh Karangan Bahasa Malaysia SK dan SJKC / Tahun 4,5,6 UPSR

Karangan jenis Autobiografi

2   Tulis sebuah karangan yang bertajuk “Aku sebuah Kereta”.

Jawapan


Aku sebuah Kereta


Aku merupakan sebuah kereta yang diberi nama Aixia.  Aku telah dihasilkan di salah sebuah syarikat kereta, iaitu Syarikat Perodua.  Badanku berwarna merah.
Aku akan dihantar ke salah sebuah kedai bersama-sama dengan sepuluh buah rakanku yang lain untuk dijual.  Antara kami, akulah yang tercantik dan termahal kerana badanku dihiasi dengan pelbagai aksesori yang canggih dan terkini.
Setelah sebulan berada di kedai itu, maka datanglah seorang lelaki bersama isterinya untuk membeli kereta.  Setelah mereka melihat-lihat kereta yang ada di situ, akhirnya mereka telah memilihku.  Mereka berpuas hati dan ingin membeliku walaupun hargaku mahal.
Aku dapat tahu bahawa bakal tuan aku itu merupakan seorang peguam.  Aku amat bangga kerana akan bertuankan seorang wanita yang bijak lagi cantik sepertinya.
Wanita itu menggunakan aku dengan cermat sekali.  Dia akan memandikan aku sekurang-kurangnya dua kali seminggu.  Dia juga akan sentiasa memastikan anggota-anggota badanku sentiasa berada dalam keadaan sempurna dan dapat berfungsi dengan baik.  Jika keadaan sebaliknya berlaku, dia cepat-cepat membawakanku ke bengkel untuk dirawat.
Masa berlalu begitu pantas.  Aku telah berkhidmat kepada tuanku hampir 10 tahun.  Usiaku semakin tua dan badanku juga terasa lemah.
Pada suatu pagi, tuanku dan suaminya membawaku ke sebuah kedai kereta.  Rupa-rupanya tuan aku ingin membeli sebuah kereta baharu.  Dia ingin jual balik aku dengan kereta baharu.  Walaupun berasa sedih, namun aku gembira kerana dapat berkhidmat dengan cemerlang kepada tuanku.  Sepanjang hayat dia menggunakan aku, tidak pernahpun kami terlibat dalam kemalangan.  Lagipun, kereta yang bakal menggantikan aku itu merupakan kereta keluaran Malaysia juga.
Kini, tinggallah aku bersama rakan-rakan yang lain di sebua kedai kereta terpakai.  Aku sentiasa berdoa agar mendapat tuan yang baik dan cermat seperti tuan aku dahulu.



28 comments:

  1. thank you. you really help me with my homework thanks again

    ReplyDelete
  2. Thank you for this

    Very very nice ....

    ReplyDelete
  3. TYSM,PEOPLE THAT SAID NOOBS ARE RETARDS,GET A LIFE LOL, TYSM AGAIN!

    ReplyDelete
  4. I have do my homework.it is very nice asey.once again thank very much

    ReplyDelete
  5. ''Meruapkan seorang peguam'' fix please

    ReplyDelete
  6. Terima kasih...anda telah menolong saya untuk membuat kerja sekolah saya

    ReplyDelete