Contoh Karangan Bahasa Malaysia SK dan SJKC Tahun 4,5,6 UPSR : Aku Sebuah Basikal

Contoh Karangan Bahasa Malaysia SK dan SJKC Tahun 4,5,6 UPSR

Karangan jenis Autobiografi

4 Tulis sebuah karangan yang bertajuk “Aku Sebuah Basikal”.


Aku Sebuah Basikal



  Hai, Unibike adalah nama aku.  Aku dilahirkan di sebuah kilang yang besar dan termashyur di
Singapura.  Aku diperbuat daripada aluminium dan disaluti plastik agar tidak berkarat.  Badanku dicat dengan warna merah, iaitu warna kesukaan ramai.  Selepas siap dipasang, aku dan kawan-kawanku dibawa ke sebuah kedai basikal.
Sesampai di kedai itu, kami pun dibawa turun.  Aku dipamerkan di depan kedai.  Menurut tuan punya kedai, aku ialah model yang terbaharu dan dapat menarik perhatian orang rami.  Aku merupakan jenis basikal “mendaki gunung” yang digemari oleh pemuda-pemudi.  Aku mempunyai 18 gear dengan sistem brek cakera.  Semua orang yang melihatku pasti akan memuji akan kekuatan dan kegagahanku.  Selain itu, warna badanku juga menarik.  Aku berasa begitu bangga.  Pada suatu hari, ada seorang lelaki yang berpakaian kemas mengunjung kedai itu.  Setelah melihat-lihat dan membelek-belek aku dan rakan-rakan yang lain, akhirnya dia memilihku.  Selepas membayar hargaku, beliau pun membawa aku balik ke rumahnya.  Aku dihadiahkan kepada anaknya, Peter.
Setiap hari, aku ditunggangi oleh Peter untuk bersiar-siar dengan kawan-kawannya .  Kadang-kadang , Peter menunggangku ke sekolah pada waktu petang untuk menghadiri aktiviti luar darjah. Aku bersyukur kerana dikurniakan seorang tuan yang baik.  Aku dijaga olehnya dengan sempurna. Walaupun Peter mempunyai orang gaji, dia tidak menyuruh orang gajinya mencuciku, sebaliknya, dia membasuhku dan mengelapku sendiri.  Aku kagum dengan sikap rajin dan tanggungjawabnya itu. Untuk memastikan aku tidak terkena sinaran cahaya matahari atau hujan, Peter telah meletakkan saya di dalam rumah dan memberikan aku satu tempat khas untuk berehat.  Aku amat gembira dan sentisa bersyukur kerana mendapat tuan yang begitu baik.
Walaupun sudah dua tahun aku berkhidmat untuk Peter, namun aku masih disayanginya, malahan dia tidak pernah terfikir untuk mencari penggantiku.  Aku berjanji dengan diriku sendiri bahawa aku akan berkhidmat dengan baik kepada Peter sehingga ke akhir hayatku.


2 comments: